Динаміка соціально-класової самоідентифікації в Україні: зміни в структурі та дискурсі

Автор(и)

  • Yuliya Solodko Національний університет "Києво-Могилянська академія", Україна
  • Svitlana Oksamytna Національний університет "Києво-Могилянська академія", Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-9067.2021.4.3-17

Ключові слова:

суб’єктивний клас, суб’єктивна класова структура, класова самоідентифікація, класова ідентичність, середній клас, робітничий клас, класова динаміка

Анотація

Суб’єктивний соціальний клас як відчуття свого місця в суспільстві, класова ідентичність як складник соціальної ідентичності, класові уявлення – всі ці та інші питання утворюють окремий напрям сучасних класових студій. Наразі напрацьовано значний емпіричний матеріал, який уможливлює дослідження українського суспільства з позицій суб’єктивного класового підходу, визначення основних класових категорій, які є суб’єктивно значущими для українців, їхню питому вагу і динаміку упродовж періоду незалежності. Ця стаття продовжує традицію таких досліджень, спираючись як на попередні, так і на актуальні дані Міжнародної програми соціальних досліджень ISSPтза 2019 рік. У статті описано актуальну картину суб’єктивної стратифікації, як її бачать і конструюють дорослі українці, зафіксовано основні суб’єктивні класові категорії, з якими вони себе ідентифікують. Здійснено порівняльний аналіз частки і динаміки суб’єктивних класів, виявлених за допомогою двох дослідницьких підходів – із використанням відкритого та закритого запитань (клас як суб’єктивно значуща група і клас як ситуативна ідентичність відповідно). Проаналізовано зв’язок між змінами у суб’єктивній класовій структурі та масштабними суспільними змінами в Україні. Робітничий клас та середній клас залишаються найбільш запитаними категоріями класової самоідентифікації дорослих українців, що підтверджують відповіді як на відкрите, так і на закрите запитання щодо класової самоідентифікації. Водночас відбувається певна гармонізація суб’єктивних класових схем, побудованих із застосуванням двох зазначених дослідницьких підходів.
Увиразнюються тенденції, зафіксовані попередніми дослідженнями, а саме: висхідна динаміка суб’єктивного середнього класу та низхідна суб’єктивного робітничого. Виявлені тенденції пропонується розглядати в контексті об’єктивних структурних та дискурсивних змін, пояснювати їх через масштабніші процеси як локального, так і глобального характеру.

Біографії авторів

Yuliya Solodko, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

магістр соціології, аспірантка кафедри соціології та Докторської школи імені родини Юхименків НаУКМА

Svitlana Oksamytna, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

доктор соціологічних наук, професор кафедри соціології, декан факультету соціальних наук і соціальних технологій НаУКМА

Посилання

  1. Arseienko, A., & Petrushyna, T. (2014). SShA ta Ukraina: stsenarii deindustrializatsii. Sociology: Theory, Methods and Marketing, 2, 23–47. http://stmm.in.ua/archive/ukr/2014-2/4.pdf [in Ukrainian].
  2. Bakirov, V. S., Balakirieva, O. M., Bondar, T. V., Hrytsenko, A. A., Deineko, O. O., Dmytruk, D. A., Ivashchenko, O. V., Kovalisko, N. V., Kurylo, I. O., Kutsenko, O. D., Lavrynenko, N. V., Loktieva, I. I., Makeiev, S. O., Muradian, O. S., Ostroukhova, A. S., Romanenko, S. V., Simonchuk, O. V., Sokurianska, L. H., & Shchudlo, S. A. (2018). Sotsialni nerivnosti: spryiniattia ukrainskym suspilstvom (zakliuchnyi zvit). http://sau.in.ua/app/uploads/2019/07/ZVIT_SOCZIALNI-NERIVNOSTI_2018_.pdf [in Ukrainian].
  3. Banerjee, A. V., & Duflo, E. (2008). What is middle class about the middle classes around the world? Journal of Economic Perspectives, 22(2), 3–28. https://doi.org/10.1257/jep.22.2.3
  4. Bottero, W. (2020). A Sense of Inequality. Rowman & Littlefield International, Ltd.
  5. Bourdieu, P. (1985). The Social Space and the Genesis of Groups. Theory and Society, 14(6), 723–744. https://www.jstor.org/stable/657373?seq=1#page_scan_tab_contents
  6. Bourdieu, P. (2013). What Makes a Social Class? On the Theoretical and Practical Existence of Groups, 32(1987), 1–17.
  7. Gimpelson, V., & Treisman, D. (2018). Misperceiving inequality. April 2017, 27–54. https://doi.org/10.1111/ecpo.12103
  8. Golovakha, Y. (2016). Ukrainian society: the ways of transformation. Ukrainian Sociological Journal, 19 (1–2), 26–30. https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/9561 [in Ukrainian].
  9. Inozemtsev, V. L. (2000). “Klass intellektualov” v postindustrialnom obschestve. Sotsiologicheskie Issledovaniya [Sociological Studies], 6, 67–77. http://ecsocman.hse.ru/data/588/712/1231/010.INOZEMTSEV.pdf [in Russian].
  10. Kharas, H. (2010). The Emerging Middle Class in Developing Countries (Vol. 285). https://www.oecd.org/dev/44457738.pdf
  11. Kovalisko, N., & Makeiev, S. (2020). Minlyvi proektsii nerivnosti: hlobalna, lokalna, ekonomichna, sotsiolohichna. In S. Oksamytna & O. Simonchuk (Eds.), Dynamika spryiniattia sotsialnoi nerivnosti v Ukraini: za danymy Mizhnarodnoi prohramy sotsialnykh doslidzhen 2009 i 2019 rokiv (pp. 27–82). Institute of Sociology of the NAS of Ukraine, National University of Kyiv-Mohyla Academy [in Ukrainian].
  12. Kutsenko, O. (2012). Obrazy posttransformatsiinoi struktury ukrainskoho suspilstva. Problemy Rozvytku Sotsiolohichnoi Teorii: Materialy VIII Vseukr. nauk.-prakt. konf. Problemy Rozvytku Sotsiolohichnoi Teorii: Suchasna Sotsiolohichna Teoriia i Postradianski Transformatsii, 21-22 Kvit. 2011 r. Taras Shevchenko National University of Kyiv, 22–37. http://www.socd.univ.kiev.ua/sites/default/files/library/elopen/posttransformational_social_structure_in_ukrainian_society_2012.pdf [in Ukrainian].
  13. Libanova, E. (2002). Transformatsiini protsesy, sotsialna stratyfikatsiia i perspektyvy stanovlennia serednoho klasu. Economy and Forecasting, 2, 34–60. http://eip.org.ua/docs/EP_02_2_34_uk.pdf [in Ukrainian].
  14. Libanova, E. (Ed.). (2016). Liudskyi rozvytok v Ukraini. Innovatsiini vydy zainiatosti ta perspektyvy yikh rozvytku. Ptoukha Institute for Demography and Social Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. https://www.idss.org.ua/monografii/2017_lud_rozvytok.pdf [in Ukrainian].
  15. Libanova, E. (2017). Nadmirna sotsialno nepryiniatna nerivnist: holovnyi vyklyk dlia ukrainskoho suspilstva. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr., 5, 22–25. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnanu_2017_5_6 [in Ukrainian].
  16. Mishchenko, M. (2019). Middle class as objectifying ideologeme. Ukrainian Society, 1(68), 23–39. https://doi.org/10.15407/socium2019.01.023
  17. Oksamytna, S. (2015). The citizens’ self-identification in the social structure of Ukrainian society. Hrani, 1(117), 67–72. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/4705%09
  18. Oksamytna, S. (2020). Education in Transition: Structure, Expansion and Inequality. In A. Veira-Ramos, T. Liubova, & I. Golovakha (Eds.), Ukraine in Transformation: From Soviet Republic to European Society (pp. 91–122). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-24978-6_5
  19. Oksamytna, S., & Brodska, S. (2001). Class identification of the Ukrainian population. NaUKMA Research Papers. Sociology, 19, 44–51. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/12795/Brodska_Klasova_samoidentifikatsia_naselennia.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
  20. Oksamytna, S., & Brodska, S. (2004). Sotsialnyy klass kak faktor differentsiatsii zhiznennyh shansov. Sociology: Theory, Methods and Marketing, 4, 24–42. https://core.ac.uk/download/pdf/149243759.pdf [in Russian].
  21. Pakulski, J. (2019). Foundations of a post-class analysis. In E. O. Wright (Ed.), Approaches to Class Analysis (E. Simonchuk, Trans. from English) (pp. 205–240). Kyiv: Institute of Sociology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].
  22. Petrushyna, T. O. (2018). Zminy trudovykh praktyk v umovakh hlobalizatsii: vyklyky pered vitchyznianoiu ekonomichnoiu sotsiolohiieiu. Actual Problems of Sociology, Psychology, Pedagogy, 2(37), 24–29. http://apspp.soc.univ.kiev.ua/index.php/home/article/view/829/708 [in Ukrainian].
  23. Rachok, A., Pyshchulina, O., Mishchenko, M., Shanhina, L., & Bychenko, A. (2016). Serednii klas v Ukraini: uiavlennia i realii. Razumkov Centre. http://razumkov.org.ua/uploads/article/2016_Seredn_klas.pdf [in Ukrainian].
  24. Riabchuk, A. (2007). Adaptatsiinyi dyskurs yak zasib marginalizatsii robitnychoho klasu v postradianskykh suspilstvakh. Sociology: Theory, Methods and Marketing, 1, 105–114. http://stmm.in.ua/archive/ukr/2007-1/10.pdf [in Ukrainian].
  25. Riabchuk, A. (2009). “Formuvannia” i “zanepad” robitnychoho klasu (sproba ohliadu). https://commons.com.ua/uk/formuvannya-i-zanepad-robitnichog-2/ [in Ukrainian].
  26. Savage, M., Silva, E., & Warde, A. (2010). Dis-identification and class identity. In E. Silva & A. Warde (Eds.), Cultural analysis and Bourdieu’s legacy: settling accounts and developing alternatives. (pp. 60–74). Routledge. https://www.researchgate.net/publication/44146073_Dis-identification_and_class_identity
  27. Shorrocks, A., Davies, J., & Llube, R. (2019). Global wealth databook 2019. https://www.credit-suisse.com/media/assets/corporate/docs/about-us/research/publications/global-wealth-databook-2019.pdf
  28. Sztompka, P. (2001). Ponyatie sotsialnoy struktury: popytka obobscheniya. Sotsiologicheskie Issledovaniya [Sociological Studies], 9, 3–13. http://ecsocman.hse.ru/rubezh/msg/18009802.html [in Russian].
  29. Simonchuk, E. (2003). The Middle Class: People and Status. Kyiv: Institute of Sociology of the NAS of Ukraine [in Russian].
  30. Simonchuk, E. (2005). The working class in Ukraine: a chronicle of losses. Sociology: Theory, Methods and Marketing, 4, 5–25. http://simonchuk.kiev.ua/ru/publishing/rabochij-klass-v-ukraine-xronika-poter/ [in Russian].
  31. Simonchuk, E. (2006). The working class in Ukraine: trends in structure recomposition. Sociology: Theory, Methods and Marketing, 2, 38–65. http://simonchuk.kiev.ua/ru/publishing/rabochij-klass-v-ukraine-trendy-rekompozicii-struktury/ [in Russian].
  32. Simonchuk, E. (2011). Dynamics of social class structure in post-Soviet Ukraine. In V. Vorona & M. Schulga (Eds.), Ukrainian society. Twenty years of independence. Sociological monitoring. In 2 vols. Vol. 1 (pp. 68–83). Kyiv: Institute of Sociology of the NAS of Ukraine. http://simonchuk.kiev.ua/publishing/dinamika-socialno-klasovoї-strukturi-u-postradyanskij-ukraїni/ [in Ukrainian].
  33. Simonchuk, E. (2014). Class positions and class identity: an analysis of relationship. NaUKMA Research Papers. Sociology, 161, 46–55. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/3197 [in Ukrainian].
  34. Simonchuk, E. (2018). Social classes in modern societies: the heuristic potential of class analysis. Kyiv: Institute of Sociology of the NAS of Ukraine [in Russian].
  35. Simonchuk, E. (2020). The Dynamics of Class Structure in Post-Soviet Ukraine. In A. Veira-Ramos, T. Liubyva, & E. Golovakha (Eds.), Ukraine in Transformation. From Soviet Republic to European Society (pp. 55–90). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-24978-6_4
  36. Simonchuk, E. (2020). Dynamika uiavlen ukraintsiv pro sotsialnu struk-turu ta svoie mistse v nii. In S. Oksamytna & E. Simonchuk (Eds.), Dynamika spryiniattia sotsialnoi nerivnosti v Ukraini: za danymy Mizhnarodnoi prohramy sotsialnykh doslidzhen 2009 i 2019 rokiv (pp. 83–126). Institute of Sociology of the NAS of Ukraine, National University of Kyiv-Mohyla Academy [in Ukrainian].
  37. Solodko, Y. (2020). Ukrainian Middle Class in the Context of Vicious Circle of Inequality and Corruption. NaUKMA Research Papers. Sociology, 3, 15–26. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2020.3.15-26 [in Ukrainian].
  38. Sørensen, A. B. (2005). The Foundations of a Rent-based Concept of Class. In E. O. Wright, Approaches to Class Analysis (pp. 119–151). Cambridge University Press. https://tyap.net/mediaf/Wright,_Erik_Olin_(2005)._Approaches_to_Class_Analysis.pdf#page=192
  39. Therborn, G. (2002). Class Perspectives: Shrink or Widen? Acta Sociologica, 45(3), 221–225. https://doi.org/10.1177/000169930204500305
  40. Therborn, G. (2012). Class in the 21st century. New Left Review, 78, 5–29. https://newleftreview.org/issues/ii78/articles/goran-therborn-class-in-the-21st-century
  41. Therborn, G. (2014). New Masses? New Left Review, JAN-FAB(85), 6–16. https://newleftreview.org/issues/ii85/articles/goran-therborn-new-masses
  42. Therborn, G. (2020). Dreams and Night mares of the World’s Middle Class. New Left Review, JULY/AUG(124), 63–87. https://newleftreview.org/issues/ii124/articles/goran-therborn-dreams-and-nightmares-of-the-world-s-middle-classes.pdf
  43. World Development Report 2019: The Changing Nature of Work. (2019). https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1328-3
  44. Wright, E. O. (2003). Social Class. In Encyclopedia of Social Theory. Sage Publications. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4135/9781412952552.n332
  45. Wright, E. O. (2019). Conclusion: If “class” is the answer, what is the question? In E. O. Wright (Ed.), Approaches to Class Analysis (E. Simonchuk, Trans. from English) (p. 287). Kyiv: Institute of Sociology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Надіслано в редакцію

2021-10-06

Опубліковано

2021-10-08

Як цитувати

Solodko, Y., & Oksamytna, S. (2021). Динаміка соціально-класової самоідентифікації в Україні: зміни в структурі та дискурсі. Наукові записки НаУКМА. Соціологія, 4, 3–17. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2021.4.3-17