Мережі випускників і випускниць університету: кейс НаУКМА

Автор(и)

  • Oryna Stetsenko Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна
  • Tetiana Kostiuchenko Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-9067.2019.2.46-61

Ключові слова:

випускники і випускниці університету (ЗВО), спільнота аламні, мережевий аналіз, персональні (еґоцентровані) мережі

Анотація

У статті запропоновано дослідницький дизайн для вивчення випускників і випускниць університету (аламні). Основний фокус дослідження – на персональних мережах аламні трьох типів, а саме: 1) тих, хто після випуску продовжує бути активно задіяним до діяльності рідного університету, 2) тих, хто починає викладати або працювати в університеті, і 3) тих, хто відвідує університет і події для аламні нерегулярно, переважно не бере активної участі в подіях університету (як-от Посвята, Конвокація тощо). Ми також порушуємо питання про мережеві ефекти від зв’язків, сформованих під час навчання, у прийнятті рішення про підтримку тісної взаємодії з університетом чи поверненні до нього для викладання або роботи. Дослідження ґрунтується на теоретичних моделях МакДермона щодо формування рольової ідентичності аламні ЗВО та Маеля і Ашфорта щодо факторів формування відчуття причетності і залучення аламні стосовно свого університету. Також у статті згадано праці Бурдьє та Брезіс про специфіку елітних університетів та спільнот їхніх випускників і випускниць як «закритих клубів» для обраних, де єднальним критерієм для встановлення зв’язку між двома особами є належність до аламні одного й того самого ЗВО. Авторки наводять окремі спроби дослідити спільноту НаУКМА з погляду корпоративної культури, «могилянського духу» і ролі зв’язків між аламні після випуску. На основі теоретичного матеріалу і попередніх досліджень сформовано гіпотези щодо ступеня зв’язаності мережі могилянців, значення наявності зв’язків усередині університету для прийняття рішення про активну участь у подіях НаУКМА або про роботу в НаУКМА. Дизайн дослідження побудовано на підході вивчення персональних еґоцентрованих мереж із використанням таких ін- струментів, як генератор і інтерпретатор імен та інтерпретатор зв’язків; загалом, на основі десяти пілотних інтерв’ю з інформант(к)ами, які представляють різні типи аламні (за типологією, розробленою авторками) з усіх шести факультетів НаУКМА та випуски 2006–2013 рр. Для перевірки гіпотез розраховано показник зв’язності (density) загалом для кожної персональної мережі і для підгруп «могилянців» і «немогилянців». Усі розрахунки здійснено в програмі Ucinet for Windows, візуалізацію графів мереж – у додатку Net Draw.

Біографії авторів

Oryna Stetsenko, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

бакалавр соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Tetiana Kostiuchenko, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

магістр соціології, старший викладач кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Посилання

  1. Borgatti, S. P., Everett, M. G., and Freeman, L. C. (2002). UCINET for Windows: Software for Social Network Analysis. Harvard, MA: Analytic Technologies.
  2. Borgatti, S. P., Everett, M. G., and Johnson, J. C. (2013). Analyzing social networks. SAGE Publications.
  3. Bourdieu, P. (1998). The state nobility: Elite schools in the field of power. Stanford University Press.
  4. Brezis, E. S., & Hellier, J. (2013). Social mobility at the top: Why are elites self-reproducing? Working Paper No. 2013-12, Bar-Ilan University, Department of Economics, Ramat-Gan. Retrieved from http://hdl.handle.net/10419/96050
  5. Brezis, E., & Crouzet, F. (2006). The role of higher education institutions: recruitment of elites and economic growth. Institutions, Development, and Economic Growth (Eds. Theo S. Eicher, Cecilia García-Peñalosa), 13, 191–213. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.2008.00700.x
  6. Callero, P. L. (1985). Role-identity salience. Social Psychology Quarterly, 48(3), 203–215. DOI: https://doi.org/10.2307/3033681
  7. Chadiuk, М. (2016). Svitlana Kisiliova. In’ekciia systemnosti, vidkrytosti ta liudianosti. Moia Mohylianka. Retrieved from http://mykma.org/interviews/svitlana-kisilova-yektsiya-systemnosti-vidkrytosti-ta-lyudyanosti.html [in Ukrainian].
  8. Freeman, L. (2004). The development of social network analysis. A Study in the Sociology of Science. Vancouver: Empirical Press.
  9. Ingram, K. W., Haynes, L. L., Davidson-Shivers, G. V., and Irvin, R. (2005). Building an alumni support community: Tracking alumni for program evaluation and added value. College Student Journal, 39(2), 203.
  10. Kadushin, C. (2012). Understanding social networks: Theories, concepts, and findings. Oxford University Press.
  11. Kossinets, G., & Watts, D. J. (2009). Origins of homophily in an evolving social network 1. American Journal of Sociology, 115(2), 450. DOI: https://doi.org/10.1086/599247
  12. Kostiuchenko, T. (2011). Multinational Companies in Ukraine and University Alumni Networks. Naukovi Zapysky NаUKМА, 122: Sociolohichni nauky, 47–57. Retrieved from https://elib.ukma.edu.ua/NZ/NZV122_2011_sociology/08_kostiuchenko.pdf
  13. Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103–123. DOI: https://doi.org/10.1002/job.4030130202
  14. Marin, A., & Hampton, K. N. (2007). Simplifying the personal network name generator alternatives to traditional multiple and single name generators. Field Methods, 19(2), 163–193. DOI: https://doi.org/10.1177/1525822x06298588
  15. McCarty, C. (2002). Structure in personal networks. Journal of Social Structure, 3(1), 20.
  16. McDearmon, J. T. (2013). Hail to thee, our alma mater: Alumni role identity and the relationship to institutional support behaviors. Research in Higher Education, 54(3), 283–302. DOI: https://doi.org/10.1007/s11162-012-9271-6
  17. Nacionalnyi universytet “Kyevo-Mohylianska akademiia” – Misiia, viziia i cinnosti. Retrieved from http://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/sogodennya/pryznachennia-ta-misiia
  18. Prell, C. (2011). Social Network Analysis: History, Theory and Methodology. SAGE Publications.
  19. Reitynh VNZ “Top-200 Ukraina” 2015 vid 2 chervnia 2015. Retrieved from http://osvita.ua/vnz/rating/47049/ [in Ukrainian].
  20. Shnaider, V. (2016). Arsenii Finberg: Etyka mohylianskoii mafii. Moia Mohylianka. Retrieved from http://mykma.org/interviews/arsenij-finberg.html [in Ukrainian].
  21. Subtelny, О. (1995). AlumniAssociations. Konvokaciia’95, 1, 2–3 [in Ukrainian].
  22. Van der Hulst, R. C. (2009). Introduction to Social Network Analysis (SNA) as an investigative tool. Trends in Organized Crime, 12(2), 101–121. DOI: https://doi.org/10.1007/s12117-008-9057-6
  23. Zaporozhets, D. (2009). Korporatyvna kultura NaUKMA: stan ta perspektyvy rozvytku (sociolohichnyi analiz) [NaUKMA corporate culture: the state and prospects of development (sociological analysis)]. Graduate work. Retrieved from http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/860/Zaporozhets_Korporatyvna%20kultura%20NaUKMA.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Stetsenko, O., & Kostiuchenko, T. (2019). Мережі випускників і випускниць університету: кейс НаУКМА. Наукові записки НаУКМА. Соціологія, 2, 46–61. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2019.2.46-61