Основні канали та наслідки впливу війни на освітню нерівність у суспільстві

Автор(и)

  • Артем Закотюк Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна
  • Світлана Оксамитна Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0002-2403-6337

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.70-83

Ключові слова:

соціальна нерівність, освітня нерівність, освітні втрати, війна, канали впливу, ефекти війни, гендерна диференціація ефектів

Анотація

У вітчизняній соціології відкривається нова, тяжка і трагічна дослідницька сторінка – детальне вивчення різноманітних за суттю, проявом, інтенсивністю та тривалістю впливів російсько-української війни на всі сфери життя українського суспільства, його соціальну структуру, інституційні трансформації, економічні спроможності, політичну організацію, а також повсякденне життя громадян. Невіддільною складовою частиною як інституційного устрою суспільства, так і повсякденного життя громадян є сфера освіти з притаманною їй та постійно відтворюваною освітньою нерівністю. Широкомасштабна війна за своїм потенціалом здатна швидко та на довгий період часу порушити соціальний порядок і змінити усталені форми соціальної нерівності в суспільстві, зокрема в освіті, нерівномірно розподіляючи стратифіковані негативні ефекти. У статті узагальнено результати досліджень у різних країнах, які пережили коротко- чи довготривалі періоди міжнародних чи громадянських війн. На підставі аналізу цих досліджень ідентифіковано основні канали впливу війни на освітню нерівність та відповідні коротко- й довгострокові ефекти війни. Виокремлено сім основних прямих і непрямих каналів впливу війни на освітню нерівність. Через канали впливу формуються коротко- та довгострокові ефекти на освітні здобутки дітей, які набувають форми стратифікованих освітніх втрат, зменшення сімейних видатків на освіту, а також втрат у майбутніх пожиттєвих доходах індивідів.

Біографії авторів

Артем Закотюк, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Магістр соціології, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

artem.zakotiuk@ukma.edu.ua

Світлана Оксамитна, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Докторка соціологічних наук, професорка кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія»

oksamyt@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Akbulut-Yuksel, M. (2014). Children of war: the long-run effects of large-scale physical destruction and warfare on children. Journal of Human Resources, 49(3), 634–662. https://doi.org/10.1353/jhr.2014.0021
  2. Angrist, N., De Barros, A., Bhula, R., Chakera, S., Cummiskey, C., DeStefano, J., Floretta, J., Kaffenberger, M., Piper, B., & Stern, J. (2021). Building back better to avert a learning catastrophe: Estimating learning loss from COVID-19 school shutdowns in Africa and facilitating short-term and long-term learning recovery. International Journal of Educational Development, 84, 102397. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102397
  3. Bircan, C., Brück, T., & Vothknecht, M. (2010). Violent conflict and inequality. DIW Berlin Discussion Paper, 1013. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1639826
  4. Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241–258). http://www.socialcapitalgateway.org/content/paper/bourdieu-p-1986-formscapital-richardson-jhandbook-theory-and-research-sociology-educ
  5. Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2007). Reproduction: Elements for a Theory of the Educational System. Prosveshchenye. http://bourdieu.name/content/burde-passron-zhan-klodvosproizvodstvojelementy-teorii-sistemy-obra-zovanija [in Russian].
  6. Bychko, H., Tereshchenko, V., Horokh, V., Mazorchuk, M., Lisova, T., & Vakulenko, T. (2022). Zvit pro rezultaty druhoho tsyklu ZZMIaPO 2021 r.: Chastyna I. Shcho znaiut i vmiiut vypusknyky pochatkovoi shkoly ta yak zminylasia sytuatsiia za try roky. Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2022/08/Velykyj-zvit-CHastyna-I.pdf [in Ukrainian].
  7. Collier, P., & Hoeffler, A. (2004). Greed and grievance in civil war. Oxford Economic Papers, 56(4), 563–595. http://www.jstor.org/stable/3488799
  8. De Groot, A. D. (1948). The effects of war upon the intelligence of youth. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 43(3), 311–317. https://doi.org/10.1037/h0059609.
  9. De Groot, A. D. (1951). War and the intelligence of youth. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 46(4), 596–597. https://doi.org/10.1037/h0057014
  10. Eder, C. (2014). Displacement and education of the next generation: evidence from Bosnia and Herzegovina. IZA Journal of Labor & Development, 3(12). https://doi.org/10.1186/2193-9020-3-12
  11. Efendic, A., Kovaéc, D., & Shapiro, J. N. (2022). Exposure to conflict, migrations and long-run education and income inequality: evidence from Bosnia and Herzegovina. Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle (IWH), Halle (Saale), IWH Discussion Papers, 11/2022. https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:3:2-869153
  12. Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. (2021). Learning inequality during the Covid-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(17). https://doi.org/10.1073/pnas.2022376118
  13. Fearon, J. D., & Laitin, D. D. (2003). Ethnicity, insurgency, and civil war. The American Political Science Review, 97(1), 75–90. http://www.jstor.org/stable/3118222
  14. Hevia, F. J., Vergara-Lope, S., Velásquez-Durán, A., & Calderón, D. (2021). Estimation of the fundamental learning loss and learning poverty related to Covid-19 pandemic in Mexico. International Journal of Educational Development, 102515. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102515
  15. Ichino, A., & Winter-Ebmer, R. (2004). The long-run educational cost of World War II. Journal of Labor Economics, 22(1), 57–87. https://doi.org/10.1086/380403
  16. Justino, P. (2012). War and poverty. IDS Working Papers, 2012(391), 1–29. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.2040-0209.2012.00391.x
  17. Justino, P. (2016). Supply and demand restrictions to education in conflict-affected countries: New research and future agendas. International Journal of Educational Development, 47, 76–85. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.01.002
  18. Kesternich, I., Siflinger, B., Smith, J. P., & Winter, J. K. (2014). The effects of World War II on economic and health outcomes across Europe. The Review of Economics and Statistics, 96(1), 103–118. https://doi.org/10.1162/REST_a_00353
  19. Lai, B., & Thyne, C. (2007). The effect of civil war on education, 1980-97. Journal of Peace Research, 44(3), 277–292. https://doi.org/10.1177/0022343307076631
  20. Maas, I., & Settersten, R. A. (1999). Military service during wartime: effects on men’s occupational trajectories and later economic well-being. European Sociological Review, 15(2), 213–232. http://www.jstor.org/stable/522501
  21. Moscoviz, L., & Evans, D. K. (2022). Learning loss and student dropouts during the Covid-19 pandemic: a review of the evidence two years after schools shut down. CGD Working Paper 609. Washington, D. C.: Center for Global Development. https://www.cgdev.org/publication/learning-loss-and-student-dropoutsduring-covid-19-pandemic-review-evidence-two-years
  22. Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2018. (2019). (M. Mazorchuk, T. Vakulenko, V. Tereshchenko, H. Bychko, K. Shumova, S. Rakov, V. Horokh et al.). Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf [in Ukrainian].
  23. Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022. (2023). (H. Bychko, T. Vakulenko, T. Lisova, M. Mazorchuk, V. Tereshchenko, S. Rakov, V. Horokh et al.; V. Tereshchenko & I. Klymenko, Eds.). Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. https://osvita.ua/doc/files/news/907/90711/PISA-2022_Nacionalnij_zvit_povnij.pdf [in Ukrainian].
  24. Oksamytna, S. (2011). Mizhheneratsiina klasova ta osvitnia mobilnist [Intergenerational class and educational mobility]. NaUKMA [in Ukrainian].
  25. Oksamytna, S. (2014). Ekspansiia vyshchoi osvity ta nerivnist osvitnikh mozhlyvostei. Actual Problems of Sociology, Psychology, Pedagogy, 4(25), 6–13. https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/akt_prob25.pdf [in Ukrainian].
  26. Oksamytna, S. (2015). School type and residence as factors of differentiation the external independent evaluation results. Grani, 5(121), 46–52. https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/202/188 [in Ukrainian].
  27. Oksamytna, S. (2020). Education in Transition: Structure, Expansion and Inequality. In A. Veira-Ramos, T. Liubyva, & E. Golovakha (Eds.), Ukraine in Transformation. From Soviet Republic to European Society (pp. 91–122). Palgrave Macmillan.
  28. Oksamytna, S., & Khomenko, L. (2017). Educational inequality in Ukrainian society: social determinants of educational transitions. NaUKMA Research Papers. Sociology, 196, 13–18. https://ekmair.ukma.edu.ua/items/17b40bad-8bd7-480f-9c1ec21e49dcca5e [in Ukrainian].
  29. Omoeva, C., & Buckner, E. (2015). Does horizontal education inequality lead to violent conflict? A global analysis. Education Policy and Data Center, UNICEF. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.15540.14727
  30. Omoeva, C., Hatch, R., & Moussa, W. (2016). The effects of armed conflict on educational attainment and inequality. Education Policy and Data Center. https://www.semanticscholar.org/paper/The-Effects-of-Armed-Conflict-on-Educational-and-Omoeva-Hatch/d5f8946fd9aa5b6ce58c907047d6a8611b0b231d
  31. Opendabot. (2024, August 5). Smertnist v Ukraini utrychi perevyshchuie narodzhuvanist u 2024 rotsi. https://opendatabot.ua/analytics/birth-death-2024-6 [in Ukrainian].
  32. Østby, G. (2008). Polarization, horizontal inequalities and violent civil conflict. Journal of Peace Research, 45(2), 143–162. http://www.jstor.org/stable/27640647
  33. Pavlenko, V., & Drozdova, Ye. (2024). Cherez viinu ponad 25%ukrainskykh ditei pozbavleni povnotsinnoi shkilnoi osvity. https://texty.org.ua/projects/112433/cherez-vijnu-ponad-25-ukrayinskyh-ditej-pozbavleni-povnocinnoyi-shkilnoyi-osvity/ [in Ukrainian].
  34. Samokhin, I., & Kohut, I. (2017). Sotsialno-ekonomichni faktory u nerivnosti rezultativ navchannia u serednii shkoli. https://cedos.org.ua/researches/sotsialno-ekonomichni-faktory-u-nerivnostirezultativ-navchannia-u-serednii-shkoli/ [in Ukrainian].
  35. Shemyakina, O. (2011). The effect of armed conflict on accumulation of schooling: results from Tajikistan. Journal of Development Economics, 95, 186–200. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco. 2010.05.002
  36. Slovo i dilo. (2024, May 31). Maizhe 30% naselennia Ukrainy zhyve za mezheiu bidnosti – Svitovyi bank. https://www. slovoidilo.ua/2024/05/31/novyna/ekonomika/majzhe-30-naselennya-ukrayiny-zhyve-mezheyu-bidnosti-svitovyj-bank [in Ukrainian].
  37. UNESCO Institute for Statistics. (2011). The quantitative impact of conflict on education. Montreal, Quebec: UNESCO Institute for Statistics. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000214576.locale=en
  38. United Nations. (2023). Ukraine: rapid damage and needs assessment. https://ukraine.un.org/en/224376-ukraine-rapiddamage-and-needs-assessment

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-05

Як цитувати

Закотюк, А., & Оксамитна, С. (2024). Основні канали та наслідки впливу війни на освітню нерівність у суспільстві. Наукові записки НаУКМА. Соціологія, 7, 70–83. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.70-83