Основні канали та наслідки впливу війни на освітню нерівність у суспільстві
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.70-83Ключові слова:
соціальна нерівність, освітня нерівність, освітні втрати, війна, канали впливу, ефекти війни, гендерна диференціація ефектівАнотація
У вітчизняній соціології відкривається нова, тяжка і трагічна дослідницька сторінка – детальне вивчення різноманітних за суттю, проявом, інтенсивністю та тривалістю впливів російсько-української війни на всі сфери життя українського суспільства, його соціальну структуру, інституційні трансформації, економічні спроможності, політичну організацію, а також повсякденне життя громадян. Невіддільною складовою частиною як інституційного устрою суспільства, так і повсякденного життя громадян є сфера освіти з притаманною їй та постійно відтворюваною освітньою нерівністю. Широкомасштабна війна за своїм потенціалом здатна швидко та на довгий період часу порушити соціальний порядок і змінити усталені форми соціальної нерівності в суспільстві, зокрема в освіті, нерівномірно розподіляючи стратифіковані негативні ефекти. У статті узагальнено результати досліджень у різних країнах, які пережили коротко- чи довготривалі періоди міжнародних чи громадянських війн. На підставі аналізу цих досліджень ідентифіковано основні канали впливу війни на освітню нерівність та відповідні коротко- й довгострокові ефекти війни. Виокремлено сім основних прямих і непрямих каналів впливу війни на освітню нерівність. Через канали впливу формуються коротко- та довгострокові ефекти на освітні здобутки дітей, які набувають форми стратифікованих освітніх втрат, зменшення сімейних видатків на освіту, а також втрат у майбутніх пожиттєвих доходах індивідів.
Посилання
- Akbulut-Yuksel, M. (2014). Children of war: the long-run effects of large-scale physical destruction and warfare on children. Journal of Human Resources, 49(3), 634–662. https://doi.org/10.1353/jhr.2014.0021
- Angrist, N., De Barros, A., Bhula, R., Chakera, S., Cummiskey, C., DeStefano, J., Floretta, J., Kaffenberger, M., Piper, B., & Stern, J. (2021). Building back better to avert a learning catastrophe: Estimating learning loss from COVID-19 school shutdowns in Africa and facilitating short-term and long-term learning recovery. International Journal of Educational Development, 84, 102397. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102397
- Bircan, C., Brück, T., & Vothknecht, M. (2010). Violent conflict and inequality. DIW Berlin Discussion Paper, 1013. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1639826
- Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241–258). http://www.socialcapitalgateway.org/content/paper/bourdieu-p-1986-formscapital-richardson-jhandbook-theory-and-research-sociology-educ
- Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2007). Reproduction: Elements for a Theory of the Educational System. Prosveshchenye. http://bourdieu.name/content/burde-passron-zhan-klodvosproizvodstvojelementy-teorii-sistemy-obra-zovanija [in Russian].
- Bychko, H., Tereshchenko, V., Horokh, V., Mazorchuk, M., Lisova, T., & Vakulenko, T. (2022). Zvit pro rezultaty druhoho tsyklu ZZMIaPO 2021 r.: Chastyna I. Shcho znaiut i vmiiut vypusknyky pochatkovoi shkoly ta yak zminylasia sytuatsiia za try roky. Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2022/08/Velykyj-zvit-CHastyna-I.pdf [in Ukrainian].
- Collier, P., & Hoeffler, A. (2004). Greed and grievance in civil war. Oxford Economic Papers, 56(4), 563–595. http://www.jstor.org/stable/3488799
- De Groot, A. D. (1948). The effects of war upon the intelligence of youth. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 43(3), 311–317. https://doi.org/10.1037/h0059609.
- De Groot, A. D. (1951). War and the intelligence of youth. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 46(4), 596–597. https://doi.org/10.1037/h0057014
- Eder, C. (2014). Displacement and education of the next generation: evidence from Bosnia and Herzegovina. IZA Journal of Labor & Development, 3(12). https://doi.org/10.1186/2193-9020-3-12
- Efendic, A., Kovaéc, D., & Shapiro, J. N. (2022). Exposure to conflict, migrations and long-run education and income inequality: evidence from Bosnia and Herzegovina. Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle (IWH), Halle (Saale), IWH Discussion Papers, 11/2022. https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:3:2-869153
- Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. (2021). Learning inequality during the Covid-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(17). https://doi.org/10.1073/pnas.2022376118
- Fearon, J. D., & Laitin, D. D. (2003). Ethnicity, insurgency, and civil war. The American Political Science Review, 97(1), 75–90. http://www.jstor.org/stable/3118222
- Hevia, F. J., Vergara-Lope, S., Velásquez-Durán, A., & Calderón, D. (2021). Estimation of the fundamental learning loss and learning poverty related to Covid-19 pandemic in Mexico. International Journal of Educational Development, 102515. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102515
- Ichino, A., & Winter-Ebmer, R. (2004). The long-run educational cost of World War II. Journal of Labor Economics, 22(1), 57–87. https://doi.org/10.1086/380403
- Justino, P. (2012). War and poverty. IDS Working Papers, 2012(391), 1–29. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.2040-0209.2012.00391.x
- Justino, P. (2016). Supply and demand restrictions to education in conflict-affected countries: New research and future agendas. International Journal of Educational Development, 47, 76–85. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.01.002
- Kesternich, I., Siflinger, B., Smith, J. P., & Winter, J. K. (2014). The effects of World War II on economic and health outcomes across Europe. The Review of Economics and Statistics, 96(1), 103–118. https://doi.org/10.1162/REST_a_00353
- Lai, B., & Thyne, C. (2007). The effect of civil war on education, 1980-97. Journal of Peace Research, 44(3), 277–292. https://doi.org/10.1177/0022343307076631
- Maas, I., & Settersten, R. A. (1999). Military service during wartime: effects on men’s occupational trajectories and later economic well-being. European Sociological Review, 15(2), 213–232. http://www.jstor.org/stable/522501
- Moscoviz, L., & Evans, D. K. (2022). Learning loss and student dropouts during the Covid-19 pandemic: a review of the evidence two years after schools shut down. CGD Working Paper 609. Washington, D. C.: Center for Global Development. https://www.cgdev.org/publication/learning-loss-and-student-dropoutsduring-covid-19-pandemic-review-evidence-two-years
- Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2018. (2019). (M. Mazorchuk, T. Vakulenko, V. Tereshchenko, H. Bychko, K. Shumova, S. Rakov, V. Horokh et al.). Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf [in Ukrainian].
- Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022. (2023). (H. Bychko, T. Vakulenko, T. Lisova, M. Mazorchuk, V. Tereshchenko, S. Rakov, V. Horokh et al.; V. Tereshchenko & I. Klymenko, Eds.). Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. https://osvita.ua/doc/files/news/907/90711/PISA-2022_Nacionalnij_zvit_povnij.pdf [in Ukrainian].
- Oksamytna, S. (2011). Mizhheneratsiina klasova ta osvitnia mobilnist [Intergenerational class and educational mobility]. NaUKMA [in Ukrainian].
- Oksamytna, S. (2014). Ekspansiia vyshchoi osvity ta nerivnist osvitnikh mozhlyvostei. Actual Problems of Sociology, Psychology, Pedagogy, 4(25), 6–13. https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/akt_prob25.pdf [in Ukrainian].
- Oksamytna, S. (2015). School type and residence as factors of differentiation the external independent evaluation results. Grani, 5(121), 46–52. https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/202/188 [in Ukrainian].
- Oksamytna, S. (2020). Education in Transition: Structure, Expansion and Inequality. In A. Veira-Ramos, T. Liubyva, & E. Golovakha (Eds.), Ukraine in Transformation. From Soviet Republic to European Society (pp. 91–122). Palgrave Macmillan.
- Oksamytna, S., & Khomenko, L. (2017). Educational inequality in Ukrainian society: social determinants of educational transitions. NaUKMA Research Papers. Sociology, 196, 13–18. https://ekmair.ukma.edu.ua/items/17b40bad-8bd7-480f-9c1ec21e49dcca5e [in Ukrainian].
- Omoeva, C., & Buckner, E. (2015). Does horizontal education inequality lead to violent conflict? A global analysis. Education Policy and Data Center, UNICEF. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.15540.14727
- Omoeva, C., Hatch, R., & Moussa, W. (2016). The effects of armed conflict on educational attainment and inequality. Education Policy and Data Center. https://www.semanticscholar.org/paper/The-Effects-of-Armed-Conflict-on-Educational-and-Omoeva-Hatch/d5f8946fd9aa5b6ce58c907047d6a8611b0b231d
- Opendabot. (2024, August 5). Smertnist v Ukraini utrychi perevyshchuie narodzhuvanist u 2024 rotsi. https://opendatabot.ua/analytics/birth-death-2024-6 [in Ukrainian].
- Østby, G. (2008). Polarization, horizontal inequalities and violent civil conflict. Journal of Peace Research, 45(2), 143–162. http://www.jstor.org/stable/27640647
- Pavlenko, V., & Drozdova, Ye. (2024). Cherez viinu ponad 25%ukrainskykh ditei pozbavleni povnotsinnoi shkilnoi osvity. https://texty.org.ua/projects/112433/cherez-vijnu-ponad-25-ukrayinskyh-ditej-pozbavleni-povnocinnoyi-shkilnoyi-osvity/ [in Ukrainian].
- Samokhin, I., & Kohut, I. (2017). Sotsialno-ekonomichni faktory u nerivnosti rezultativ navchannia u serednii shkoli. https://cedos.org.ua/researches/sotsialno-ekonomichni-faktory-u-nerivnostirezultativ-navchannia-u-serednii-shkoli/ [in Ukrainian].
- Shemyakina, O. (2011). The effect of armed conflict on accumulation of schooling: results from Tajikistan. Journal of Development Economics, 95, 186–200. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco. 2010.05.002
- Slovo i dilo. (2024, May 31). Maizhe 30% naselennia Ukrainy zhyve za mezheiu bidnosti – Svitovyi bank. https://www. slovoidilo.ua/2024/05/31/novyna/ekonomika/majzhe-30-naselennya-ukrayiny-zhyve-mezheyu-bidnosti-svitovyj-bank [in Ukrainian].
- UNESCO Institute for Statistics. (2011). The quantitative impact of conflict on education. Montreal, Quebec: UNESCO Institute for Statistics. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000214576.locale=en
- United Nations. (2023). Ukraine: rapid damage and needs assessment. https://ukraine.un.org/en/224376-ukraine-rapiddamage-and-needs-assessment
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Artem Zakotiuk, Svitlana Oksamytna
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).