Ставлення правозахисниць до явища фемінізації армії

Автор(и)

  • Вікторія Бондар Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0009-0006-2561-609X
  • Анастасія Селянінова Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.44-56

Ключові слова:

гендерні відносини, гендерна нерівність, військова сфера, військовослужбовиці, фемінізація української армії, Збройні сили України (ЗСУ), жіночі правозахисні організації, якісна методологія, глибинні інтерв’ю

Анотація

Фемінізація армії є частиною об’єктивного процесу фемінізації суспільства. Українські воєнні реалії вказують на необхідність залучення жінок на військову службу як повноправних суб’єктів. Проте на шляху досягнення гендерної рівності та протидії дискримінації в армії існує достатньо перепон та упереджень. У статті подано результати аналізу бачення цієї проблематики представницями жіночих правозахисних організацій. Емпірично дослідження спирається на низку напівструктурованих глибинних інтерв’ю, що дало змогу оцінити перспективи та виклики фемінізації української армії з позиції діючих акторів.

Біографії авторів

Вікторія Бондар, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Кандидатка соціологічних наук, доцентка кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія»

viktoria.bondar@ukma.edu.ua

Анастасія Селянінова, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Бакалавриня соціології, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

anastasiia.selianinova@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Agénor, P. R., Ozdemir, K. K., & Pinto Moreira, E. (2021). Gender gaps in the labour market and economic growth. Economica, 88(350), 235–270. https://documents1.worldbank.org/curated/en/379881543853975376/pdf/WPS8661.pdf
  2. ArmyInform. (2024, June 8). U Ministerstvi oborony rozpovily, skilky zhinok sluzhyt u lavakh ZSU. https://armyinform.com.ua/2024/06/08/u-ministerstvi-oborony-rozpovily-skilkyzhinok-sluzhyt-u-lavah-zsu/ [in Ukrainian].
  3. Dubchak, N. (2008). Zhinky u Zbroinykh Sylakh Ukrainy: problemy hendernoi polityky. Stratehichni priorytety, 4(9), 187–192. https://www.libr.dp.ua/text/sp_2008_4_22.pdf [in Ukrainian].
  4. Ferguson, R. B. (2021). Masculinity and war. Current Anthropology, 62(S23), S108–S120. https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdf/10.1086/711622
  5. Francis, B. (2010). Gender, toys and learning. Oxford Review of Education, 36(3), 325–344.
  6. Haidenko, V., & Predborska, I. (2006). Ukrainski pidruchnyky pochatkovoi shkoly: prykhovanyi navchalnyi plan i henderni stereotypy. In Henderna pedahohika: Khrestomatiia (pp. 223–238). Universytetska knyha [in Ukrainian].
  7. Hedström, J. (2022). Militarized social reproduction: women’s labour and parastate armed conflict. Critical Military Studies, 8(1), 58–76. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23337486.2020.171505
  8. Invisible Battalion 5.0. (2023). IB 5.0. Monitoring of recommendations and study results from the “Invisible Battalion” cycle (an interdisciplinary study, conducted as part of the NAKO project “Promotion of Gender Equality in the Ukrainian Armed Forces”) (Musiiaka, S., Lazarenko, M., Hrytsenko, H., Kvit, A., Martsenyuk, T., Zviahintseva, M., Fatsiievych, V.-N., & Bieloshenko, A.; T. Martsenyuk, Ed.). NAKO. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25459 [in Ukrainian].
  9. Kimmel, M. S. (2003). The gendered classroom. In The Gendered Society (S. Aloshkina, Trans.) (pp. 230–264). Sphere [in Ukrainian].
  10. Martsenyuk, T. (2010). Uchast cholovikiv i zhinok u riznykh haluziakh i rivniakh osvity. In S. Oksamytna (Ed.), Molod Ukrainy: vid osvity do pratsi (pp. 27–40). NaUKMA [in Ukrainian].
  11. Martsenyuk, T. (2024). Ensuring Gender Equality in the Armed Forces of Ukraine. EMPIRIO, 1(1), 44–54. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2024.1.44-54 [in Ukrainian].
  12. Martsenyuk, T., & Plakhotnik, O. (2017). Henderovana robota: yak rynok pratsi ta khatnia robota konstruiuiut hender (Rozdil 5). In M. Maierchyk, O. Plakhotnik, & H. Yarmanova (Eds.), Hender dlia medii: pidruchnyk iz hendernoi teorii dlia zhurnalistyky ta inshykh sotsiohumanitarnykh spetsialnostei (pp. 77–96). Krytyka [in Ukrainian].
  13. Martsenyuk, T., Dudko, O., Solodchenko, O., Kravets, D., Trofymenko, Ye., Makedon, D., ... & Sokolova, A. (2023). Stanovyshche divchat i molodykh zhinok u sytuatsii humanitarnoi kryzy: na prykladi viiny v Ukraini. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25636 [in Ukrainian].
  14. Mazurenko, A. (2018, September 6). Rada dala mozhlyvist zhinkam stavaty heneralamy. Ukrainska Pravda. https://www.pravda.com.ua/news/2018/09/6/7191250/ [in Ukrainian].
  15. Natsionalna ekonomichna stratehiia na period do 2030 roku. (2021, March 3). Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 179. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#n25 [in Ukrainian].
  16. O’Connor, P. (2020). Why is it so difficult to reduce gender inequality in male-dominated higher educational organizations? A feminist institutional perspective. Interdisciplinary Science Reviews, 45(2), 207–228. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1080/03080188.2020.1737903
  17. Pavliuk, A. (2023, November 20). U zoni boiovykh dii perebuvaiut ponad 5 tysiach zhinok-viiskovykh – statystyka. Ukrainska Pravda. https://life.pravda.com.ua/society/2023/11/20/257804/ [in Ukrainian].
  18. Radtke, H. L., & Stam, H. J. (1994). Part I: Feminist Theorizing of Power and Gender. In H. L. Radtke, H. J. Stam, & H. J. Stam (Eds.), Power/gender: Social relations in theory and practice (Vol. 13). Sage. https://www.researchgate.net/profile/Henderikus-Stam/publication/232567758_Powergender_Social_relations_in_theory_and_practice_Inquiries_in_social_construction/links/5f2727dd458515b729fe36ea/Power-gender-Social-relationsin-theory-and-practice-Inquiries-in-social-construction.pdf
  19. Ragins, B. R., & Sundstrom, E. (1989). Gender and power in organizations: A longitudinal perspective. Psychological Bulletin, 105(1), 51. https://psycnet.apa.org/record/1989-17412-001
  20. Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers College Press.
  21. Strebkova, Ju., & Zhan, N. (2022). Analysis of visual images of women in the military in Chinese and Ukrainian online media in the years 2020 – early 2022. Almanac of Ukrainian Studies, 30, 114–119. https://doi.org/10.17721/2520-2626/2022.30.16 [in Ukrainian].
  22. Syniavska, O., Tymchenko, N., & Tymoshenko, L. (2023). Shchodo zakhystu prav zhinok viiskovosluzhbovyts v umovakh rosiiskoukrainskoi viiny. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, (38), 109–115. https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/936c00f1-b2d8-4838-89ad-d652afa7ed46/content [in Ukrainian].
  23. UNDP. (2023, June 12). Gender social norms index. https://hdr.undp.org/content/2023-gender-social-norms-index-gsni#/indicies/GSNI
  24. Verbovska, M. (2018, August 9). Shchonaimenshe trom zhinkam vidmovyly u vstupi na kursy ofitseriv cherez stat. Povaha. http://povaha.org.ua/schonajmenshetrom-zhinkam-vidmovylyu-vstupi-nakursy-ofitseriv-cherez-stat/ [in Ukrainian].
  25. Vitiuk, N. (2008). Henderni osoblyvosti povedinky uchasnykiv konfliktnykh sytuatsii. Zbirnyk naukovykh prats: filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia, 13(1), 73–83. http://lib.pnu.edu.ua:8080/handle/123456789/3763 [in Ukrainian].
  26. World Economic Forum. (2022). Global Gender Gap Report 2022. https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf
  27. Zminy do Pereliku viiskovo-oblikovykh spetsialnostei osib ofitserskoho skladu. Order of the Ministry of Defense of Ukraine No. 50 (2022, February 10). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0355-22#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-05

Як цитувати

Бондар, В., & Селянінова, А. (2024). Ставлення правозахисниць до явища фемінізації армії. Наукові записки НаУКМА. Соціологія, 7, 44–56. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.44-56