Ставлення правозахисниць до явища фемінізації армії
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.44-56Ключові слова:
гендерні відносини, гендерна нерівність, військова сфера, військовослужбовиці, фемінізація української армії, Збройні сили України (ЗСУ), жіночі правозахисні організації, якісна методологія, глибинні інтерв’юАнотація
Фемінізація армії є частиною об’єктивного процесу фемінізації суспільства. Українські воєнні реалії вказують на необхідність залучення жінок на військову службу як повноправних суб’єктів. Проте на шляху досягнення гендерної рівності та протидії дискримінації в армії існує достатньо перепон та упереджень. У статті подано результати аналізу бачення цієї проблематики представницями жіночих правозахисних організацій. Емпірично дослідження спирається на низку напівструктурованих глибинних інтерв’ю, що дало змогу оцінити перспективи та виклики фемінізації української армії з позиції діючих акторів.
Посилання
- Agénor, P. R., Ozdemir, K. K., & Pinto Moreira, E. (2021). Gender gaps in the labour market and economic growth. Economica, 88(350), 235–270. https://documents1.worldbank.org/curated/en/379881543853975376/pdf/WPS8661.pdf
- ArmyInform. (2024, June 8). U Ministerstvi oborony rozpovily, skilky zhinok sluzhyt u lavakh ZSU. https://armyinform.com.ua/2024/06/08/u-ministerstvi-oborony-rozpovily-skilkyzhinok-sluzhyt-u-lavah-zsu/ [in Ukrainian].
- Dubchak, N. (2008). Zhinky u Zbroinykh Sylakh Ukrainy: problemy hendernoi polityky. Stratehichni priorytety, 4(9), 187–192. https://www.libr.dp.ua/text/sp_2008_4_22.pdf [in Ukrainian].
- Ferguson, R. B. (2021). Masculinity and war. Current Anthropology, 62(S23), S108–S120. https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdf/10.1086/711622
- Francis, B. (2010). Gender, toys and learning. Oxford Review of Education, 36(3), 325–344.
- Haidenko, V., & Predborska, I. (2006). Ukrainski pidruchnyky pochatkovoi shkoly: prykhovanyi navchalnyi plan i henderni stereotypy. In Henderna pedahohika: Khrestomatiia (pp. 223–238). Universytetska knyha [in Ukrainian].
- Hedström, J. (2022). Militarized social reproduction: women’s labour and parastate armed conflict. Critical Military Studies, 8(1), 58–76. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23337486.2020.171505
- Invisible Battalion 5.0. (2023). IB 5.0. Monitoring of recommendations and study results from the “Invisible Battalion” cycle (an interdisciplinary study, conducted as part of the NAKO project “Promotion of Gender Equality in the Ukrainian Armed Forces”) (Musiiaka, S., Lazarenko, M., Hrytsenko, H., Kvit, A., Martsenyuk, T., Zviahintseva, M., Fatsiievych, V.-N., & Bieloshenko, A.; T. Martsenyuk, Ed.). NAKO. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25459 [in Ukrainian].
- Kimmel, M. S. (2003). The gendered classroom. In The Gendered Society (S. Aloshkina, Trans.) (pp. 230–264). Sphere [in Ukrainian].
- Martsenyuk, T. (2010). Uchast cholovikiv i zhinok u riznykh haluziakh i rivniakh osvity. In S. Oksamytna (Ed.), Molod Ukrainy: vid osvity do pratsi (pp. 27–40). NaUKMA [in Ukrainian].
- Martsenyuk, T. (2024). Ensuring Gender Equality in the Armed Forces of Ukraine. EMPIRIO, 1(1), 44–54. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2024.1.44-54 [in Ukrainian].
- Martsenyuk, T., & Plakhotnik, O. (2017). Henderovana robota: yak rynok pratsi ta khatnia robota konstruiuiut hender (Rozdil 5). In M. Maierchyk, O. Plakhotnik, & H. Yarmanova (Eds.), Hender dlia medii: pidruchnyk iz hendernoi teorii dlia zhurnalistyky ta inshykh sotsiohumanitarnykh spetsialnostei (pp. 77–96). Krytyka [in Ukrainian].
- Martsenyuk, T., Dudko, O., Solodchenko, O., Kravets, D., Trofymenko, Ye., Makedon, D., ... & Sokolova, A. (2023). Stanovyshche divchat i molodykh zhinok u sytuatsii humanitarnoi kryzy: na prykladi viiny v Ukraini. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25636 [in Ukrainian].
- Mazurenko, A. (2018, September 6). Rada dala mozhlyvist zhinkam stavaty heneralamy. Ukrainska Pravda. https://www.pravda.com.ua/news/2018/09/6/7191250/ [in Ukrainian].
- Natsionalna ekonomichna stratehiia na period do 2030 roku. (2021, March 3). Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 179. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#n25 [in Ukrainian].
- O’Connor, P. (2020). Why is it so difficult to reduce gender inequality in male-dominated higher educational organizations? A feminist institutional perspective. Interdisciplinary Science Reviews, 45(2), 207–228. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1080/03080188.2020.1737903
- Pavliuk, A. (2023, November 20). U zoni boiovykh dii perebuvaiut ponad 5 tysiach zhinok-viiskovykh – statystyka. Ukrainska Pravda. https://life.pravda.com.ua/society/2023/11/20/257804/ [in Ukrainian].
- Radtke, H. L., & Stam, H. J. (1994). Part I: Feminist Theorizing of Power and Gender. In H. L. Radtke, H. J. Stam, & H. J. Stam (Eds.), Power/gender: Social relations in theory and practice (Vol. 13). Sage. https://www.researchgate.net/profile/Henderikus-Stam/publication/232567758_Powergender_Social_relations_in_theory_and_practice_Inquiries_in_social_construction/links/5f2727dd458515b729fe36ea/Power-gender-Social-relationsin-theory-and-practice-Inquiries-in-social-construction.pdf
- Ragins, B. R., & Sundstrom, E. (1989). Gender and power in organizations: A longitudinal perspective. Psychological Bulletin, 105(1), 51. https://psycnet.apa.org/record/1989-17412-001
- Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers College Press.
- Strebkova, Ju., & Zhan, N. (2022). Analysis of visual images of women in the military in Chinese and Ukrainian online media in the years 2020 – early 2022. Almanac of Ukrainian Studies, 30, 114–119. https://doi.org/10.17721/2520-2626/2022.30.16 [in Ukrainian].
- Syniavska, O., Tymchenko, N., & Tymoshenko, L. (2023). Shchodo zakhystu prav zhinok viiskovosluzhbovyts v umovakh rosiiskoukrainskoi viiny. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, (38), 109–115. https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/936c00f1-b2d8-4838-89ad-d652afa7ed46/content [in Ukrainian].
- UNDP. (2023, June 12). Gender social norms index. https://hdr.undp.org/content/2023-gender-social-norms-index-gsni#/indicies/GSNI
- Verbovska, M. (2018, August 9). Shchonaimenshe trom zhinkam vidmovyly u vstupi na kursy ofitseriv cherez stat. Povaha. http://povaha.org.ua/schonajmenshetrom-zhinkam-vidmovylyu-vstupi-nakursy-ofitseriv-cherez-stat/ [in Ukrainian].
- Vitiuk, N. (2008). Henderni osoblyvosti povedinky uchasnykiv konfliktnykh sytuatsii. Zbirnyk naukovykh prats: filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia, 13(1), 73–83. http://lib.pnu.edu.ua:8080/handle/123456789/3763 [in Ukrainian].
- World Economic Forum. (2022). Global Gender Gap Report 2022. https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf
- Zminy do Pereliku viiskovo-oblikovykh spetsialnostei osib ofitserskoho skladu. Order of the Ministry of Defense of Ukraine No. 50 (2022, February 10). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0355-22#Text [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Viktoria Bondar, Anastasiia Selianinova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).