Аґентність: множинність визначення та операціоналізація в контексті шкільної освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-9067.2020.3.27-36

Ключові слова:

учнівська аґентність, аґентність у шкільній освіті, теоретичне визначення поняття аґентності, теорія життєвого шляху, самоефективність

Анотація

Реформа шкільної освіти в Україні вимагає від науковців теоретичного та методологічного інструментарію забезпечення динамічної взаємодії особистісного та соціального вимірів учня в процесі шкільного навчання. І поняття аґентності, яке вже увійшло в міжнародний дискурс шкільного реформування, може стати основою для напрацювання такого інструментарію. Спроби концептуалізації аґентності в межах теорії життєвого шляху спираються на психологічний бік її розуміння, наголошуючи передовсім на суб’єктивній вірі учня в самоефективність. Соціологічне розуміння учнівської аґентності передбачає появу структурного – навчального – середовища, у взаємодії з яким і відбувається навчання.

Матеріал надійшов 08.03.2020

Біографія автора

Victoria Humeniuk, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

магістр соціології, аспірантка кафедри соціології та Докторської школи ім. родини Юхименків НаУКМА

v.humeniuk@ukma.edu.ua

Посилання

Archer, M. (2004). Realism and the problem of agency. Journal of Critical Realism, 5(1), 11–20. https://doi.org/10.1558/aleth.v5i1.11

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.

Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1

Bibik, N. M. (2015). Perevahy i ryzyky zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v shkilnii osviti [Advantages and risks of competence-based approach implementaion in school education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian

Pedogical Journal], 1, 47–58. http://lib.iitta.gov.ua/9772/1/10-35-1-PB%20%281%29.pdf

Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Campbell, C. (2009). Distinguishing the Power of Agency from Agentic Power: A Note on Weber and the “Black Box” of Personal Agency. Sociological Theory, 27(4), 407–418. https://doi.org/10.1111/j.1467-9558.2009.01355.x

Elder, G. (1994). Time, human agency and social change: Perspectives on the life course. Social Psychology Quarterly, 57(1), 4–15. https://www.academia.edu/2520553/Time_human_agency_and_social_change_Perspectives_on_the_life_course

Elder, G., & O’Rand, A. (1995). Adult lives in a changing society. In K. S. Cook, G. A. Fine & J. S. House (Eds.), Sociological Perspectives on Social Psychology (pp. 452–475). Emirbayer, M., & Mische,A. (1998). What is Agency? American Journal of Sociology, 103(4), 962–1023. https://doi.org/10.1086/231294

Evans, K., Rudd, P., Behrens, M., Kaluza, J., & Woolley, C. (2001). Taking control of -their lives? Agency in young adult transitions in England and the New Germany. http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/189447.pdf

Ferguson, R. F., Phillips, S., Rowley, J., & Friedlander, J. (2015). The Influence of Teaching. Beyond Standardized Test Scores: Engagement, Mindset and Agency. Achievement Gap Initiative (AGI) at Harvard University, commissioned by The Raikes Foundation. http://www.agi.harvard.edu/publications.php

Gecas, V. (2003). Self-efficiency and the life course. In J. T. Mortimer & M. Shanahan (Eds.), Handbook of the life course. New York: Kluwer.

Giddens, A. (1988). A Central Problem in Social Theory. London: Macmillan.

Gordon, J., Halaasz, G., Krawczyk, M., Leney, T., Michel, A., Pepper, D., ... Wisniewski, J. (2009). Key competences in Europe: Openning doors fo lifelong learners across the school curiculum and teacher education. Case network Reports, No 87. https://doi.org/0.2139/ssrn.1517804

Hays, S. (1994). Structure and agency and the sticky problem of culture. Sociological Theory, 12(1), 57–72. https://doi.org/10.2307/202035

Heckhausen, J., Wrosch, C., & Schulz, R. (2010). A Motivational Theory of Life-Span Development. Psychological Review, 117(1), 32–60. https://doi.org/10.1037/a0017668

Heinz, W. (2002). Self-socialization and post-traditional society. Advances in Life Course Research, 7, 41–64. https://doi.org/ 10.1016/S1040-2608(02)80029-6

Hitlin, S., & Elder, G. (2006). Agency: an empirical model of an abstract concept. Advances in Life Course Research, 11, 33–67. https://doi.org/10.1016/S1040-2608(06)11002-3

Hitlin, S., & Kirkpatrick Johnson, M. (2015). Reconceptualizing Agency within the Life Course: The Power of Looking Ahead. American Journal of Sociology, 120(5), 1429–1472. https://doi.org/10.1086/681216

Kristiansen, M. (2014). Agency as an Empirical Concept. An Assessment of Theory and Operationalization. Working paper no.: 2014/9, Netherlands Interdisceplinary Demographic Institute (NIDI). https://www.nidi.nl/shared/content/output/papers/nidi-wp-2014-09.pdf

Makitalo, A. (2016). On the notion of agency in studies of interaction and learning. Learning, Culture and Social Interaction, 10, 64–67. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2016.07.003

Mameli, C., Molinari, L., & Passini, S. (2019). Agency and responsibility in adolescent students: A challenge for the societies of tomorrow. British Journal of Educational Psychology, 89, 41–56. https://doi.org/10.1111/bjep.12215

Marope, M., Griffin, P., & Gallagher, C. (2017). Future Competences and the Future of Curriculum. A Global Reference for Curricula Transformation. http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/future_competences_and_the_future_of_curriculum.pdf

Marshall, V., & Clarke, P. (2010). Agency and social structure in aging and life-course research. In D. Dannefer & C. Phillipson, The SAGE handbook of social gerontology (pp. 294–305). London: SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781446200933.n22

Marshall, V. (2005). Agency, events, and structure at the end of the life course. Advances in life course research, 10, 57–91. https://www.academia.edu/5101391/Agency_Events_and_Structure_at_the_End_of_the_Life_Course

Meyer, R. D., Dalal, R. S., & Hermida, R. (2010). A review and synthesis of situational strength in the organizational sciences. Journal of Management, 36(1), 121–140. https://doi.org/10.1177/0149206309349309

Moen, P. (2013). Constrained choices: the shifting institutional contexts of aging and the life course. In L. J. Waite & T. J. Plewes (Eds.), New Directions in the Sociology of Aging. Washington, D.C.: The National Academies Press. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK184352/

Nova ukrainska shkola (NUSH). Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School. Conceptual principles of middle school reforming]. (2016). Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv, Ukraine. https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf

OECD. (2013). Innovative Learning Environments, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264203488-en

OECD. (2015). Schooling Redesigned: Towards Innovative Learning Systems, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264245914-en

OECD. (2018). The Future of Education and Skills. Education 2030. Published under the responsibility of the Secretary-General of the OECD. https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf

OECD. (2019). Conceptual Learning Framework. Student Agency for 2030. http://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/student-agency/Student_Agency_for_2030_concept_note.pdf

Osypchuk, А. (2009). Syntez struktury i agentnosti v yevropeiskii sotsiolohichnii teorii: krytychnyi analiz [Synthesis of structure and agency in the european sociological theory: critical analysis]. (Unpublished PhD disserttion). Institute of Sociology of National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

Reeve, J., & Tseng, C.-M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257–267.

Schoon, I., & Lyons-Amos, M. (2017). A socio-ecological model of agency: The role of psycho-social and socioeconomic resources in shaping educational and employment transitions in England. Longitudinal and Life Course Studies, 8(1), 35–56. https://doi.org/10.14301/llcs.v8i1.404

##submission.downloads##