Наукові записки НаУКМА. Соціологія http://nrps.ukma.edu.ua/ <p style="font-size: 120%;">Періодичне фахове видання <em>«Наукові записки НаУКМА. Соціологія»</em> є науковим рецензованим журналом відкритого доступу, в основу діяльності якого покладено публікацію наукових статей в галузі соціології.</p> <p style="font-size: 120%;"><em>Ідентифікатор медіа/номер ліцензії: R40-02827 </em></p> <p style="font-size: 120%;"><em>P-ISSN: 2617-9067</em><br /><em>E-ISSN: 2663-063X</em></p> <hr /> <p style="font-size: 120%;"><a href="http://nfv.ukrintei.ua/view/5b1925e37847426a2d0ab7d8" target="_blank" rel="noopener">Журнал входить до переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук, категорія "Б" (наказ Міністерства освіти і науки України від 17.03.2020 № 409).</a></p> uk-UA <p style="font-size: 130%;">Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:</p><p style="font-size: 130%;">а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/" target="_blank">Creative Commons Attribution License CC BY 4.0</a>, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (<span>копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних)</span> <span>опублікований твір на умовах зазначення авторства</span>.</p><p style="font-size: 130%;">б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.</p><p style="font-size: 130%;">в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. <a href="/about/editorialPolicies#custom-3" target="_blank">Політика Самоархівування</a>)</p><p style="font-size: 130%;">г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html">The Effect of Open Access</a>).</p> viktoria.bondar@ukma.edu.ua (Viktoria Bondar) yaroshenkooi@ukma.edu.ua (Oleksandra Yaroshenko) вт, 05 лис 2024 16:11:24 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Інтерсекційність у діяльності феміністичного та лесбійського рухів в Україні http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314658 <p>Концепція інтерсекційності, запропонована американською науковицею Кімберлі Креншоу, наприкінці ХХ ст. лягла в основу діяльності нових суспільних рухів, які почали поєднувати боротьбу з різними проявами нерівності. Не є винятками і лесбійський та феміністичний рухи, які, з одного боку, поєднані боротьбою за права жінок, а з іншого – з дискримінацією за ознаками сексуальної орієнтації. У цій статті розглянуто феномен інтерсекційності між лесбійським і феміністичним рухами в Україні. Попри те що в українських дослідженнях бракує напрацювань щодо лесбійського руху як окремого суспільного руху та мало розглянуто феномен інтерсекційності між суспільними рухами, феміністичний та лесбійський рухи в Україні пов’язані між собою спільним ідеологічним підґрунтям, практиками спротиву та людським потенціалом. Саме тому фокус уваги цієї статті зосереджено на визначенні проявів феномену інтерсекційності між лесбійським і феміністичним рухами в Україні за допомогою теоретичного аналізу, а також глибинних інтерв’ю з активістками цих рухів.</p> Дзвенислава Щерба Авторське право (c) 2024 Dzvenyslava Shcherba https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314658 вт, 05 лис 2024 00:00:00 +0200 Репрезентація образів військовослужбовиць в українських медіа http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314664 <p>На основі напрацювань із гендерної соціології визначено теоретичні засади патріархатного та егалітарного підходів до гендерних ролей, згідно з якими здійснено аналіз репрезентацій образів військовослужбовиць у медіа. Емпіричною базою статті є якісний контент-аналіз відібраних 48 медіаматеріалів, опублікованих у період від 24 лютого 2022 р. до 25 квітня 2024 р., що містять згадки про участь військовослужбовиць у російсько-українській війні. У результаті емпіричного аналізу виявлено і проілюстровано прикладами такі виміри патріархатного підходу до репрезентації гендерних образів через ролі військовослужбовиць у Збройних силах України (ЗСУ), як гендерно-рольові стереотипи, стереотипи гендерних рис і стосовно зовнішності захисниць. Принцип забезпечення гендерної рівності у ЗСУ передбачає підтримку егалітарних образів, репрезентацію яких охарактеризовано за допомогою гендерно нейтрального і гендерно чутливого підходів.</p> Дарина-Марія Завгородня, Тамара Марценюк Авторське право (c) 2024 Daryna-Mariia Zavhorodnia, Tamara Martsenyuk https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314664 вт, 05 лис 2024 00:00:00 +0200 Ставлення українського суспільства до рівних прав і можливостей у військовій сфері http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314670 <p>Забезпечення гендерної рівності загалом і у військовій сфері в часи війни зокрема – важливий складник демократичного розвитку українського суспільства. У статті йдеться про міжнародний та український досвід забезпечення рівних прав і можливостей у військовій сфері; систематизовано досвід інтеграції жінок у збройні сили таких країн, як Норвегія, Ізраїль, Сполучені Штати Америки та Канада. Зʼясовано особливості залучення жінок у військову сферу українського суспільства в історичній ретроспективі. Виявлено динаміку ставлення українців до залученості жінок у військову сферу, особливо протягом російсько-української війни та після повномасштабного вторгнення. Емпірична частина роботи базується на аналізі кількісних даних, отриманих у результаті трьох репрезентативних опитувань від Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) у 2018 р. та дослідницької агенції «Info Sapiens» у 2023, 2024 рр. Відповідно, виявлено динаміку ставлення українського суспільства до гендерної рівності у військовій сфері у 2018, 2023, 2024 рр., зокрема залежно від соціально-демографічних показників. Наостанок зʼясовано громадську думку українського суспільства про варіант армії, який слід запроваджувати в Україні.</p> Дар’я Кравець, Тамара Марценюк Авторське право (c) 2024 Daria Kravets, Tamara Martsenyuk https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314670 вт, 05 лис 2024 00:00:00 +0200 Ставлення правозахисниць до явища фемінізації армії http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314680 <p>Фемінізація армії є частиною об’єктивного процесу фемінізації суспільства. Українські воєнні реалії вказують на необхідність залучення жінок на військову службу як повноправних суб’єктів. Проте на шляху досягнення гендерної рівності та протидії дискримінації в армії існує достатньо перепон та упереджень. У статті подано результати аналізу бачення цієї проблематики представницями жіночих правозахисних організацій. Емпірично дослідження спирається на низку напівструктурованих глибинних інтерв’ю, що дало змогу оцінити перспективи та виклики фемінізації української армії з позиції діючих акторів.</p> Вікторія Бондар, Анастасія Селянінова Авторське право (c) 2024 Viktoria Bondar, Anastasiia Selianinova https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314680 вт, 05 лис 2024 00:00:00 +0200 Гендерованість досвіду військової служби в Збройних силах України (на прикладі військової частини Х 0000) http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314687 <p>У цій статті армію визначено як гендеровану інституцію, яка формує різні умови військової служби для військовослужбовиць та військовослужбовців. Емпіричною основою дослідження стало вивчення досвіду військової служби методом кейс-стаді у військовій частині Х 0000. Ґрунтуючись на емпіричному дослідженні та аналізі вторинних джерел, виокремлено такі гендеровані виклики: вертикальна та горизонтальна гендерні сегрегації; необхідність відповідати маскулінним стандартам, рольовий конфлікт; подвійне навантаження; стереотипи про військовослужбовиць, які існують в армії та поза її межами; сексизм і насилля, специфічні для досвіду військовослужбовиць, які служать у ЗСУ, зокрема, і під час російсько-української війни.</p> Сніжана Коломієць, Анна Прохорова Авторське право (c) 2024 Snizhana Kolomiets, Anna Prokhorova https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314687 вт, 05 лис 2024 00:00:00 +0200 Основні канали та наслідки впливу війни на освітню нерівність у суспільстві http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314689 <p>У вітчизняній соціології відкривається нова, тяжка і трагічна дослідницька сторінка – детальне вивчення різноманітних за суттю, проявом, інтенсивністю та тривалістю впливів російсько-української війни на всі сфери життя українського суспільства, його соціальну структуру, інституційні трансформації, економічні спроможності, політичну організацію, а також повсякденне життя громадян. Невіддільною складовою частиною як інституційного устрою суспільства, так і повсякденного життя громадян є сфера освіти з притаманною їй та постійно відтворюваною освітньою нерівністю. Широкомасштабна війна за своїм потенціалом здатна швидко та на довгий період часу порушити соціальний порядок і змінити усталені форми соціальної нерівності в суспільстві, зокрема в освіті, нерівномірно розподіляючи стратифіковані негативні ефекти. У статті узагальнено результати досліджень у різних країнах, які пережили коротко- чи довготривалі періоди міжнародних чи громадянських війн. На підставі аналізу цих досліджень ідентифіковано основні канали впливу війни на освітню нерівність та відповідні коротко- й довгострокові ефекти війни. Виокремлено сім основних прямих і непрямих каналів впливу війни на освітню нерівність. Через канали впливу формуються коротко- та довгострокові ефекти на освітні здобутки дітей, які набувають форми стратифікованих освітніх втрат, зменшення сімейних видатків на освіту, а також втрат у майбутніх пожиттєвих доходах індивідів.</p> Артем Закотюк, Світлана Оксамитна Авторське право (c) 2024 Artem Zakotiuk, Svitlana Oksamytna https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314689 вт, 05 лис 2024 00:00:00 +0200 Мотиви студентства київських закладів вищої освіти до служби в силах оборони після повномасштабного вторгнення росії в Україну http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314693 <p>У статті студентство визначено як особливу категорію добровольців, що вступили на військову службу попри законодавчу захищеність від мобілізації на період навчання. Опрацьовано теоретичні засади мотивації в міждисциплінарному дискурсі та практичний досвід заохочення людей до служби на прикладі різних країн. Емпіричним матеріалом дослідження є напівструктуровані глибинні інтерв’ю. За результатами дослідження виявлено спектр мотивів вступу на військову службу серед студентства київських закладів вищої освіти (ЗВО), визначено роль їхнього бекграунду у формуванні цих мотивів та сформовано рекомендації щодо залучення студентства у військо. Зафіксовано превалювання соціальних і морально-психологічних мотивів у прийнятті рішення про вступ до сил оборони; ідентифіковано чинники сім’ї, освіти та активізму у формуванні мотивації до служби; окреслено бар’єри на шляху до війська.</p> Ірина Стратієнко, Анна Прохорова Авторське право (c) 2024 Iryna Stratiienko, Anna Prokhorova https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314693 вт, 05 лис 2024 00:00:00 +0200 Виклики для соціальної згуртованості після деокупації: соціально-політична реінтеграція та ставлення до мешканців тимчасово окупованих територій http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314720 <p>Майбутня реінтеграція тимчасово окупованих територій України потребує соціальної згуртованості українського суспільства: як тих, хто пережив окупацію, так і тих, хто проживав на підконтрольних територіях. Ця стаття має за мету на основі результатів двох хвиль загальнонаціонального опитування з’ясувати ставлення мешканців підконтрольних уряду України територій до тих, хто залишається в окупації, та ідентифікувати, якою мірою питання проведення виборів та (не)обмеження виборчих прав, запровадження економічних і культурних програм підтримки, а також визнання результатів освіти, здобутої на окупованих територіях, можуть завадити соціальній згуртованості після деокупації. Дослідження виявило, що ставлення українців до жителів тимчасово окупованих територій є переважно нейтральним, що може вказувати на майбутні лінії соціальної напруги, а підтримка політик реінтеграції відрізняється залежно від тривалості окупації територій.</p> Анна Осипчук, Антон Суслов Авторське право (c) 2024 Anna Osypchuk, Anton Suslov https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://nrps.ukma.edu.ua/article/view/314720 вт, 05 лис 2024 00:00:00 +0200