Мотиви студентства київських закладів вищої освіти до служби в силах оборони після повномасштабного вторгнення росії в Україну

Автор(и)

  • Ірина Стратієнко Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна
  • Анна Прохорова Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0009-0006-5407-8286

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.84-96

Ключові слова:

мотивація, студентство, ЗВО, мобілізація молоді, повномасштабне вторгнення, військова служба, сили оборони, ЗСУ

Анотація

У статті студентство визначено як особливу категорію добровольців, що вступили на військову службу попри законодавчу захищеність від мобілізації на період навчання. Опрацьовано теоретичні засади мотивації в міждисциплінарному дискурсі та практичний досвід заохочення людей до служби на прикладі різних країн. Емпіричним матеріалом дослідження є напівструктуровані глибинні інтерв’ю. За результатами дослідження виявлено спектр мотивів вступу на військову службу серед студентства київських закладів вищої освіти (ЗВО), визначено роль їхнього бекграунду у формуванні цих мотивів та сформовано рекомендації щодо залучення студентства у військо. Зафіксовано превалювання соціальних і морально-психологічних мотивів у прийнятті рішення про вступ до сил оборони; ідентифіковано чинники сім’ї, освіти та активізму у формуванні мотивації до служби; окреслено бар’єри на шляху до війська.

Біографії авторів

Ірина Стратієнко, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Студентка 4 курсу бакалаврської програми «Соціологія», Національний університет «Києво-Могилянська академія»

iryna.stratiienko@ukma.edu.ua

Анна Прохорова, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Кандидатка соціологічних наук, старша викладачка кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія»

anna.prokhorova@ukma.edu.ua

Посилання

  1. ArmyInform. (2022, April 8). 110,000 Ukrainians Have Joined the Territorial Defense Forces, Over 100 Already Awarded State Honors, Brigadier General Yuriy Halushkin. https://armyinform.com.ua/2022/04/08/do-lav-teroborony-vstupyly-110-tysukrayincziv-bilshe-100-vzhe-mayut-derzhavni-nagorodybrygadnyj-general-yurij-galushkin/ [in Ukrainian].
  2. ArmyInform. (2024, March 29). Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine: After Reviewing Internal Resources, the Need for Mobilization Has Been Significantly Reduced. https://armyinform.com.ua/2024/03/29/golovnokomanduvach-zsupislya-pereglyadu-vnutrishnih-resursiv-potreba-u-mobilizacziyisuttyevo-zmenshena/ [in Ukrainian].
  3. Ellard-Gray, A., Jeffrey, N. K., Choubak, M., & Crann, S. E. (2015). Finding the Hidden Participant: Solutions for Recruiting Hidden, Hard-to-Reach, and Vulnerable Populations. International Journal of Qualitative Methods, 14(5). https://doi.org/10.1177/1609406915621420
  4. General Staff of the Armed Forces of Ukraine. (2024, April 12). Planned Rotation of Units That Have Been Carrying Out Tasks in Combat Zones Since the Beginning of the Full-Scale Invasion Is Ongoing. Facebook. https://www.facebook.com/General Staff.ua/posts/pfbid02pBhvFEwfM3qwwCzFJbHM5JeedKNTnsdds9ShBux3P5Mn8Z9BodiAHM7UNYyNcX9Wl?locale=uk_UA [in Ukrainian].
  5. Girsh, Y. (2019). Negotiating the Uniform: Youth Attitudes towards Military Service in Israel. YOUNG, 27(3), 304–320. https://doi.org/10.1177/1103308818787647
  6. Jonsson, E., Salo, M., Lillemäe, E., Steder, F. B., Ferst, T., Kasearu, K., Novagrockiene, J., Österberg, J., Sederholm, T., Svensèn, S., Szvircsev Tresch, T., & Truusa, T.-T. (2024). Multifaceted Conscription: A Comparative Study of Six European Countries. Scandinavian Journal of Military Studies, 7(1), 19–33. https://doi.org/10.31374/sjms.166
  7. Kalahin, Yu. (2020). Gender analysis of the personality of a serviceman of the Armed Forces of Ukraine. Social Technologies: Topical Issues of Theory and Practice, 88, 31–34. https://doi.org/10.32840/2707-9147.2020.88.3 [in Ukrainian].
  8. Kalyniak, O., & Prykhid, M. (2018). (De)Motivational aspects of military service under contract in the conditions of military conflict in modern Ukraine. Bulletin of Lviv University, 12, 29–41. http://dx.doi.org/10.30970/vso.2018.12.02 [in Ukrainian].
  9. Klymchuk, V. (2015). Motivational discourse of personality: towards the social psychology of motivation. Zhytomyr Ivan Franko State University Publishing House. http://eprints.zu.edu.ua/18596/1/Klymchuk_monograg.pdf [in Ukrainian].
  10. Klymeniuk, N., & Vakhovska, A. (2018). Motivation for military service: gender aspects. Petro Mohyla Black Sea National University. Academic works. Pedagogy, 319(309), 21–23. https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2018/319-307-4.pdf [in Ukrainian].
  11. Law of Ukraine “On military duty and military service” No. 2232-XII (1992, March 25; amended on 04.04.2024). Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, (27), 386. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#n1028 [in Ukrainian].
  12. Law of Ukraine “On mobilization training and mobilization” No. 3543-XII (1993, October 21; amended on 19.04.2024). Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, (44), 416. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12/conv#Text [in Ukrainian].
  13. Law of Ukraine “On the National Security of Ukraine” No. 2469-VIII (2018, July 5; amended on 09.08.2024). Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, (31), 241. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text [in Ukrainian].
  14. Military Media Center of the Ministry of Defence of Ukraine. (2024). The Number of Women in the Armed Forces of Ukraine Continues to Increase. https://t.me/militarymediacenter/3768 [in Ukrainian].
  15. Österberg, J., Nilsson, J., & Hellum, N. (2020). The Motivation to Serve in the Military Among Swedish and Norwegian Soldiers. A Comparative Study. Journal of Defense Resources Management, 11(1), 30+. https://link.gale.com/apps/doc/A629147435/AONE?u=anon~fd0a6135&sid=googleScholar&xid=e474696a
  16. Parfilova, S. L., Butenko, V. H., Biler, O. S., & Kharkova, Y. D. (2021). Psychological and pedagogical approaches to the problems of motivation. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IX(97), 246, 29–32. https://doi.org/10.31174/SEND-PP2021-246IX97-07 [in Ukrainian].
  17. Reznikova, O. (2011). Classical theories of motivation: evolution of approaches. Bulletin of Economic Science of Ukraine, 1(19), 133–136. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/45787/27Reznikova.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
  18. Ritchie, J., & Lewis, J. (Eds.). (2003). Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. SAGE Publications.
  19. Yenin, M. N., & Stefanovych, A. V. (2021). Media image of the Armed Forces of Ukraine as an integral part of promoting military service among young people. NTUU “KPI” Bulletin. Political Science. Sociology. Law, 4(52), 6–16. https://doi.org/10.20535/2308-5053.2021.4(52).248125 [in Ukrainian].
  20. Zanyuk, S. S. (1997). Psychology of motivation and emotions. Lesya Ukrainka Volyn State University [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-05

Як цитувати

Стратієнко, І., & Прохорова, А. (2024). Мотиви студентства київських закладів вищої освіти до служби в силах оборони після повномасштабного вторгнення росії в Україну. Наукові записки НаУКМА. Соціологія, 7, 84–96. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.84-96